Enllaçats

Enllaçats

dimecres, 15 de gener del 2014

15a classe C1: 15/01/2013

Hola a tothom! Aquesta és la classe d'avui i la feina que teniu per a la setmana que ve! Salut i bon sant Antoni!

1. MORFOSINTAXI: correcció d'alguns exercicis dels temes 20, 21 i 22. Eren de pronoms febles (CD, CI i combinació d'ambdós complements).

Recordau: la regla general és CI + CD (perquè allò important són les persones, el CI primer). PERÒ:

-Si el CI és li i està combinat amb un CD determinat (ell compra el llibre, m'he comprat aquella jaqueta, mira aqueix cotxe) llavors:
1) li passa a hi
2) la combinació queda: CD + CI

Ex: Jo vaig regalar a n'Aina aquella jaqueta: Jo la hi vaig regalar (el pronom la + hi no s'apostrofa, només el masculí) Ex: Jo vaig regalar a n'Aina aquell llibre: Jo l'hi vaig regalar.

Vius perquè quan teniu el CI (li) amb un CD indeterminat (en) es manté l'ordre CI+CD.
Ex: Compraré pomes per al meu xicot. Li'n compraré. (Ho teniu a la pàg. 285). NO N'HI!!!

Si el CI és plural, tampoc canvia l'ordre de la regla general.
Ex: Ella fa el llit als seus germans. Ella els el fa. NO ELS HI!!!
Recordau que si va darrera el verb (en imperatius o infinitius, els passa a -los o 'ls).
Ex: Fes el llit als teus germans: Fes-los-el.
Ex: Compra el llibre als teus germans: Compra'ls-el.
Teniu el requadre complet a la pàgina 289.

2. MORFOSINTAXI T18 i 19 remarcam pàg. 248. Fa referència a preposicions i són cosetes que poden sortir a l'examen. Els verbs que regeixen una preposició, quan duen darrere un altre verb en infinitiu, la prepocisió ha de canviar sempre a a o de; i si el segueix un que, la preposició cau.

Ex: Això consisteix en una bombeta enganxada a un fil.
Ex: Això consisteix a posar una bombeta enganxada d'un fil.
Ex: Això consisteix que enganxeu una bombeta a un fil.

3. T23: MORFOSINTAXI. pronoms en i hi. No és difícil, mirau-vos-ho però la regla general la teniu apuntada al llibre i queda molt clar. FEIS ELS EXERCICIS!

4. COMPRENSIÓ ORAL: tenia preparada una comprensió oral i un altre examen per donar-vos. Us el passaré la setmana que ve amb les respostes correctes i vosaltres mateixes us el podreu corregir.

5. FEINA A CASA: T23 i T24: pronoms i combinació de pronoms febles amb pronoms reflexius.
Podeu acabar l'ortografia que ens quedi, però sobretot us pot anar bé de cara a l'examen la del T25.

Per cert, si algú de l'examen em vol enviar cap EXPRESSIÓ ESCRITA de l'examen que us vaig passar i me'l voleu enviar al meu correu, la setmana que ve us la puc tornar corregida.

I res més, que ja és molt i ja us vaig dir que el final seria com una traca, i això que durant el curs crec que ningú s'ha xupat cap dit.

Molts ànims als que us estau preparant l'examen! Salut i força!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada